باز هم سانحه هوايی   

به عنوان یه هوافضاچی وظیفه خودم می دونم که بگم:

همون طور که می دونید هواپیمای تشریفاتی VIP مخصوص دولت (که تازه تحویل ایران شده) در آشیانه خوابیده. رئیس جمهور فرموده بودند این اصرافه. باید این هواپیما تبدیل به هواپیمای مسافربری بشه. (حالا نمی دونم این پروژه چند سال قراره طول بکشه). به نظر شما جان 7-8 تا فرمانده ارشد نظامی ارزشش رو نداشت که با یه هواپیمای دیگه حتی همون هواپیمای VIP ببرنشون؟ شما هیچ میدونید چنین فرماندهانی با این سابقه ی نظامی چند صد میلیون دلار ارزش دارن؟ آیا این اصراف نیست که همچین سرمایه عظیمی رو به دست خودمون نابود کنیم؟
در شرایطی که آمریکا و اسرائیل کشورمون رو تهدید به جنگ می کنن، ما هر روز خودمون به دست خودمون فرماندهان ارشد نظامی مونو می کشیم. اون از C-130 این هم از این!
بعدش هم بلافاصله 500 تا کمیته تحقیق و بررسی علت سانحه و هزار تا گروه و کمیته دیگه تشکیل می دیم و قول می دیم که در اولین فرصت نتیجه رو به مردم غیور و سلحشور و قهرمان پرور و همیشه در صحنه مون گزارش کنیم. چرا این کمیته ها قبل از چنین فجایعی تشکیل نمی شن؟ آدم چند بار باید از یه سوراخ گزیده بشه؟
- متاسفم.

اين هم بخشی از نوشته های ابـراهـیـم نـبـ.ـوی در مورد حوادث اخير
(من قصد نقض کپی رايت رو ندارم ولی سايتشون توی ايران فــياـتـــر شده برای همين من اين مطلب رو اينجا می ذارم)

با گذشت 35 روز از سقوط هواپیمای سی 130 نظامی حامل خبرنگاران و عکاسان، دیروز یک فروند هواپیمای فالکون سپاه به دلیل نقص فنی در ارومیه سقوط کرد و یازده فرمانده نظامی کشور در جریان سقوط این هواپیما کشته شدند. در این جریان سردار کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار سعید مهتدی فرمانده لشکر محمد رسول الله، سردار سلیمانی معاون عملیاتی نیروی زمینی سپاه، سردار حنیف منتظرقائم( شاهمرادی) مسوول اطلاعات نیروی زمینی، سردار غلامرضا یزدانی فرمانده یگان توپخانه، سردار صفدر رشادی معاون نیروی زمینی سپاه و چند فرمانده دیگرسپاه کشته شدند. به همین سادگی! راستش نمی توانم طنز بنویسم، حجم وحشتناک این فاجعه مغز آدم را منفجر می کند. کسانی که در سقوط این هواپیما کشته شدند، بخش وسیعی از تجربه نظامی کشور ما هستند، آدمهایی که در جنگی ظالمانه و تحمیلی علیه کشور ایران ایستادند، در میدان جنگ پرورش یافتند و برای کشورشان با هر انگیزه ای فداکاری کردند. نام سپاه پاسداران، علیرغم نظراتی که ممکن است هرکدام از ما ایرانیان داشته باشیم نامی است که همواره با احترام خواهد رفت. این فرماندهان کسانی بودند که در مقابل تهاجم و تجاوز به کشور ایران و نه فقط حکومت ایران، مقاومت کردند و جنگیدند. مرگ این فرماندهان به معنی نابودی یک سرمایه بزرگ دراثر حاکمیت بلاهت و سهل انگاری و اشتباهات پایان ناپذیر یک حکومت است. سقوط دو هواپیمای نظامی در فاصله 35 روز و فرود اضطراری سه هواپیمای دیگر در همین 35 روز به معنی وجود یک وضع خطرناک است. متاسفانه واقعیت اینقدر وحشتناک و خنده دار است که آدم نمی تواند نگرید و نمی تواند نخندد.
سووال: آیا مشکل سقوط هواپیمای سی 130 در تاریخ 15 آذر امسال این بود که اشخاص غیرنظامی برخلاف استاندارد سوار هواپیمای نظامی بودند؟
جواب: نه، در تاریخ 19 دی امسال هواپیمای فالکون نظامی با سرنشینان نظامی سقوط کرد و فرماندهان نظامی کشته شدند.
سووال: آیا در سقوط خبرنگاران توطئه ای در کار بوده است؟
جواب: نه، خطر حماقت از توطئه بسیار بیشتر است، وقتی فرماندهان نظامی امنیت ندارند چه توطئه ای می تواند درکار باشد.
سووال: آیا فقط هواپیماهای مسافربری نظامی در شرایط ناامن پرواز می کنند؟
جواب: نه، در تاریخ 29 آذر امسال هواپیمای میگ 29 جنگنده به دلیل خرابی یکی از دو موتورش در حالی که چترهایش را باز کرده بود،مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد.
سووال: آیا فقط هواپیماهای نظامی ایران با نقص فنی پرواز می کنند؟
جواب: نه، در تاریخ 5 دی امسال هواپیمای ایرباس در مسیر تهران به جده به دلیل نقص فنی( اشکال در سیستم هشدار دهنده) مجبور به فرود اجباری شد.
سووال: آیا هواپیماهای ایرانی فقط در محدوده فضایی ایران با مشکل فنی مواجه می شوند؟
جواب: نه، در تاریخ 14 مهرماه امسال هواپیمای ماهان ایر به دلیل نقص فنی در فرودگاه کلن مجبور به فرود اجباری شد.
سووال: آیا هواپیماهای ایرانی هروقت پرواز می کنند دچار سانحه می شوند؟
جواب: نه، در تاریخ 19 مرداد امسال هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی در فرودگاه استکهلم در حالی که روی زمین صاف حرکت می کرد به دلیل برخورد با « جت وی» دچار آسیب دیدگی شد و موتور هواپیما نیز آسیب شدید دید.
سووال: آیا هواپیماهای ایرانی وقتی مسافری در آنها سوار می شود دچار سانحه می شوند؟
جواب: نه، چهار ماه پیش هواپیمای اختصاصی دولت در حال پارک کردن در آشیانه پرواز تصادف کرد و یک بال هواپیما کنده شد.
سووال: در چه شرایطی هواپیماهای ایرانی دچار سانحه نمی شوند؟
جواب: در حالی که در آشیانه متوقف شده باشند و هیچ کس به آنها نزدیک نشود.
به نظر شما من طنز می گویم؟ آیا من دروغ می گویم؟ آیا من حرف خنده داری می زنم؟ به نظر شما این واقعیت که در طول شش ماه گذشته ما حداقل هر ماه یک سانحه برای هواپیماهای مان اتفاق افتاده است، خیلی چیز بامزه ای نیست؟ چرا از خنده روده بر نمی شوید و قاه قاه نمی خندید و از خنده اشک در چشم های تان جمع نمی شود؟

لینک
۱۳۸٤/۱٠/٢۱ - Pishi maloos